0-1006-11080_poza_1194629976.jpgO singura companie de intermediere imobiliara din Top 10 a reusit sa taie facturi de peste 10 milioane euro

Anual, miliarde de euro sunt injectate pe piata imobiliara romaneasca. La prima vedere, pentru ca foarte multe investitii, tranzactii sau speculatii imobiliare trec prin mainile unui grup exclusivist de agentii, te-ai astepta ca si conturile acestora sa fie doldora. Situatia contabila a companiilor respective este insa diferita fata de asteptari.
Oprivire aruncata catre cifrele de afaceri ale primelor zece companii de intermediere imobiliara active in Romania dezvaluie un fapt paradoxal: banii rulati de agentiile imobiliare sunt mult mai putini comparativ cu volumul de investitii imobiliare din tara si renumele acestora pe piata. Desi Colliers, DTZ, CBRE, Euroest, Eurisko, Regatta si alte cateva se afla in fruntea topului celor mai puternice agentii imobiliare din Bucuresti si din tara, forta economica a acestora, respectiv influenta pe piata, este relativa.

Zece negri mititei, nu se lipesc bani de ei
Primele zece companii de pe piata au realizat anul trecut o cifra de afaceri de circa 100 milioane euro. Exceptand liderul, Colliers, nimeni nu a depasit pragul de 10 milioane euro cifra de afaceri. Potrivit unui studiu realizat de Century 21, o mare agentie de consultanta americana, slabiciunea companiilor specializate in intermediere imobiliara este data de un sir de factori, printre care productivitatea si performanta scazute, capitalizarea necorespunzatoare (cu un grad de indatorare mediu de 88%), precum si fluctuatia mare a angajatilor, in conditiile in care unul din trei agenti paraseste anual firma. Asta explica si gradul de fragmentare a pietei imobiliare, in Bucuresti activand in prezent peste 2.000 de agentii de profil. „Putem doar banui ca in anii urmatori situatia se va modifica in urma intrarii pe piata locala a unor nume importante la nivel mondial, iar un prim efect al acestor intrari va fi disparitia multor agentii imobiliare care nu vor reusi sa se adapteze schimbarilor“, spune Gabriel Alexandru, vicepresedinte Century 21 Romania.
Oricum, gradul de faramitare a pietei imobiliare se va pastra si probabil chiar se va adanci, evolutia numarului de agentii nou-create anual fiind martora. Astfel, daca in 2005 s-au infiintat 661 de agentii noi, un an mai tarziu, respectiv 2006, s-a ajuns la 747, iar in prima jumatate a anului curent, deja erau inregistrate 875 de agentii.
Potrivit studiului Century 21, in cursa spre banii clientilor, agentiile mari castiga mai repede si mai mult teren. Cifrele de afaceri ale agentiilor din top 20 au crescut, in intervalul 2001-2005, de 10,7 ori, in timp ce ale ultimelor 20 companii, de 4,3 ori. Agentiile mari se dezvolta intr-un ritm mai rapid si castiga din cota de piata a agentiilor mici, sustine Gabriel Alexandru. Tendinta a fost observata pe piata in anii 2005-2006 si pare sa se consolideze si in 2007. Majoritatea jucatorilor de pe piata sunt foarte optimisti in ceea ce priveste rezultatele anului in curs: 41% din companii se asteapta sa-si dubleze cifra de afaceri fata de anul trecut, in timp ce 15% se asteapta chiar la o triplare a acesteia. Totodata, circa 17% din agentiile „interogate“ de Century 21 se vad in top trei peste cinci ani, 22% cred ca se vor afla in top 10, iar alte 15% se vad in top 50. Codrin Matei, director general al Crosspoint Finance, o companie care doreste sa ajunga in top 50 in urmatorii ani, ne-a declarat ca departajarea in competitia agentiilor imobiliare se va face si in functie de capacitatea acestora de a se acomoda noilor cerinte. „Vor castiga cei care vor oferi servicii noi, integrate, care sa nu se limiteze la simpla intermediere intre vanzator si cumparator“, sustine Matei.
In noianul de agentii imobiliare active pe piata zece companii au reusit, in anii 2005-2006, sa se desprinda fata de restul.

CBRE, liderul disparut
Printre companiile care figureaza in topul agentiilor imobiliare si care au reusit sa depaseasca pragul psihologic de un milion de euro cifra de afaceri se afla si CB Richard Ellis (CBRE). Spunem se afla pentru ca, incepand din acest an, compania care a functionat sub licenta CB Richard Ellis a pierdut dreptul de a purta acest nume (acum se numeste Cornerstone International). Potrivit studiului Century 21, desi s-a mentinut in topul celor zece mari agentii imobiliare, CBRE a suferit o scadere drastica in decursul ultimilor ani, fapt care, probabil, a si costat-o pierderea francizei. CBRE se afla in top 10 si pe piata europeana, fiind lider al jucatorilor europeni. In 2006, agentii acesteia au intermediat tranzactii de peste 40 miliarde euro. In topul european, in ordine descrescatoare, mai figureaza Jones Lang LaSalle (JLL), DTZ, Cushman & Wakefield (C&W) si Colliers. Desi toate sunt active pe piata romaneasca (exceptand CBRE), doar doua din cele cinci enumerate figureaza si in varianta romaneasca, respectiv DTZ si Colliers.

Colliers, greu de ajuns
In ultimii ani, Colliers a fost lider necontestat printre agentiile romanesti. Pentru companie, de o importanta strategica au fost parteneriatele pe care le-a intretinut si multiplicat cu succes cu unii dezvoltatori imobiliari. Globe Trade Center (GTC) este unul dintre acestia. Pentru GTC, agentia Colliers a mijlocit majoritatea investitiilor si tranzactiilor in sectoarele office, retail si rezidential. GTC activeaza pe piata romaneasca din 1999, compania ocupand locul trei in topul investitorilor imobiliari de la noi, dupa valoarea portofoliului (evaluat la peste 600 milioane euro).
Totodata, Colliers colaboreaza si cu alti mari dezvoltatori sau investitori precum Immoeast AG, cel mai important investitor imobiliar din Romania (detine un portofoliu in valoare de 1,3 miliarde euro) sau Mivan. O foarte puternica prezenta are Colliers si pe piata primara a locuintelor. In prezent, compania promoveaza intre 7.000 si 10.000 de unitati locative in 16 proiecte rezidentiale.
DTZ rupe gura tÅrgului cu logistica
Daca agentia Colliers face legea pe piata rezidentiala, DTZ e recunoscut ca fiind cel mai priceput intermediar in sectorul spatiilor logistice. Pe aceasta piata, firma are una dintre cele mai vechi relatii de colaborare cu Cefin Real Estate, unul dintre principalii dezvoltatori de spatii industriale si logistice. In ultimii trei ani, DTZ Echinox a actionat ca agent exclusiv pentru Cefin Logistics Park, chiar si dupa preluarea acestui proiect de catre Europolis. Totodata, DTZ lucreaza pe segmentul retail pentru investitorul britanic Dawnay Day, grup care si-a propus un plan de investitii in Romania pentru urmatorii ani de circa 900 milioane euro.

Principalele proiecte promovate de companiile din Top 10
Colliers Residential
- Asmita Gardens - 788 locuinte, investitie de 100 milioane euro 3 Rose Garden - 900 locuinte, investitie de 80 milioane euro 3 FeliCity - 1.200 unitati locative, investitie de 130 milioane euro
Colliers Retail
- Tiago Malls - 10 centre comerciale, investitie de 700 milioane euro 3 Euromall - doua centre comerciale (Pitesti, Galati), investitie de 70 milioane euro 3 Galleria - 4 centre comerciale (Buzau, Suceava, Piatra Neamt), investitie de 150 milioane euro
Eurisko Office
- Cubic Center - S+P+12, 27.000 mp suprafata inchiriabila, 60 milioane euro valoare imobil - Bucharest Victoria Complex - S+P+14, 40.000 mp suprafata 3 Sema Parc - primele doua cladiri ale parcului vandute cu 90 milioane euro
Eurisko Rezidential
- West Park - 1200 locuinte, investitie de 70 milioane euro 3 Natura Residence - 186 unitati locative, investitie de 30 milioane euro 3 Residenz - 480 locuinte, investitie de 70 milioane euro
Euroest Rezidential
- Pallady Towers - 600 unitati locative, investitie de 38 milioane euro 3 Belleview Sinaia - 344 locuinte, investitie 20 milioane euro 3 Coral Residences Mamaia - 58 locuinte
Regatta Rezidential
- NeoPeninsula – 2.700 locuinte, investitie de 300 milioane euro valoare 3 Citadella Titan - 210 locuinte, investitie de 20 milioane euro 3 Baneasa – 3.000 unitati locative
DTZ
- Monaco Towers (rezidential) - 300 apartamente, investitie de 35 milioane euro 3 Cefin Logistic Park (logistica) – 300.000 mp spatii depozitare, valoarea proiectului - 150 milioane euro 3 Macromall (retail) - 7.800 mp suprafata inchiriabila, valoare de piata - 19 milioane euro
CBRE Rezidential
- New Town Residence - 655 unitati locative, investitie de 85 milioane euro 3 Recife Residence Mamaia - 9 vile de lux .

Sursa

13 November 2007