Bucureştiul are una dintre cele mai accesibile artere comerciale pentru retaileri, cu o chirie medie lunară de 75 euro/mp, doar Sofia, Tirana, Zagreb şi Bratislava sunt mai ieftine în regiune, se arată într-un studiu Colliers International extins pe zona Europei, Orientului Mijlociu şi Africii (EMEA).

18489-182380-city-mall-02.jpgCele mai mari chirii sunt percepute pe principalele artere comerciale din Londra, unde un metru pătrat de spaţiu comercial, într-o zonă foarte bună, se poate închiria cu peste 916 euro, neincluzând taxele pentru servicii şi stimulentele acordate chiriaşilor.

Chiriile spaţiilor stradale de top din Madrid, Milano sau Roma au văzut creşteri cu 3%, 3% respectiv 8%, în ciuda discuţiilor din jurul economiilor Italiei şi Spaniei. Comercianţii continuă să manifeste interes în închirierea de locaţii pe cele mai importante străzi de cumpărături din Europa de Vest, aceste locaţii păstrându-şi traficul ridicat şi profitabilitatea.

Celebra Via Condotti din Roma a cunoscut o creştere de 8% a chiriei medii, reprezentând cea mai semnificativă majorare a chiriei din Europa de Vest. Lipsa de spaţii libere şi un interes crescând al comercianţilor de lux, cum ar fi casa de modă Trussardi 1911 care a deschis primul boutique pe această stradă în luna martie, au contribuit şi ele la majorarea chiriei.

În multe dintre zonele comerciale mari din Europa Centrală şi de Est, chiriile din zonele cele mai bune au scăzut în ultimele 6 luni, proprietarii oferind chirii mai mici ca să atragă mărci internaţionale, gândindu-se că astfel cresc valoarea spaţiului pe termen lung. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în Abu Dhabi şi Dubai, ambele oraşe asistând la scăderi ale chiriilor spaţiilor stradale de până la 11% în această perioadă.

La Bucureşti, maximul chiriilor stradale s-a înregistrat în 2008, când a atins 130 euro/mp/lună.

În ceea ce priveşte chiriile în mall-uri, acestea pot ajunge la 458 euro/mp/lună în Londra, dar pot fi chiar mai mici decât cele din Bucureşti (65 euro/mp/lună) în oraşe precum Roma (63 euro/mp/lună), Madrid (55 euro/mp/lună), Milano (45 euro/mp/lună) sau Amsterdam (54 euro/mp/lună).

Previziunile pentru vânzările din zona de retail in EMEA sunt foarte neclare. În ciuda faptului că economiile europene înregistrează creştere economică, cele mai mari două economii, Franţa şi Germania, au înregistrat o creştere a PIB de 1% şi respectiv 1,5% în primul trimestru.

În 2011, vânzările retailerilor continuă să fie influenţate de incertitudinea macroeconomică care persistă în regiune şi de eroziunea puterii reale de cumpărare, alimentată de stagnările salariilor şi de creşterea preţurilor.

Previziunile legate de vânzările comerciale în Emiratele Arabe Unite sunt ceva mai optimiste, economia fiind în creştere şi consumul aflându-se pe o pantă ascendentă, în ciuda unor datorii asociate cu dezvoltarea imobiliară din Dubai. Mărcile internaţionale continuă să vadă piaţa ca o ţintă pentru extinderi viitoare.


Sursa

24 May 2011