Marile centre comerciale aşa cum le ştim vor deveni istorie în zece ani. Fizic, ele vor rămâne neschimbate, însă, sub acelaşi acoperiş, magazinele vor avea o altă faţă.

13972-mall-zf.jpgMersul la mall doar pentru a face cumpărături va fi o raritate în următorul deceniu. "Comerţul în general se mută pe mediile on-line. De aceea, multe magazine din centrele comerciale vor căpăta aspectul unor show-roomuri", a declarat pentru gândul Andrei Văcaru, senior consultant în cadrul companiei Jones Lang LaSalle (JLL). Pentru a supravieţui, mallurile trebuie să se adapteze.

"Preţurile fixe vor dispărea. Per­sonalul care se ocupă de vânzări va putea să intre în negociere directă cu potenţialul client pentru a concura cu magazinele de pe internet. Până la sfârşitul acestei decade este posibil să asistăm la apariţia unor oferte care să se adreseze direct indivizilor, mai ales atunci când un retailer cunoaşte foarte bine clientul, în sensul că are un număr mare de date personale", se arată în studiul "Retail 2020" prezentat de JLL.

Adio cozilor de la case

Magazinele de tip "clonă", care vând acelaşi gen de produse, cu aceleaşi tehnici de marketing, în orice mall ai intra, vor deveni din ce în ce mai puţin profitabile. Cei care vor trece pragul centrelor comerciale vor plăti pentru serviciile pe care internetul încă nu le poate furniza. "Retailerii vor trebui să devină producători de teatru, maeştrii de ceremonii, majordomi, să schimbe pamperşi, să ştie să facă complimente, să fie psihologi şi multe altele", precizează realizatorii studiului citat.

În plus, viitorul apropiat va aduce şi alte modalităţi de a plăti cumpărăturile făcute. Noua generaţie de cumpărători va spune adio cozilor de la case. Identificarea prin frecvenţă radio a tuturor produselor dintr-un coş de cumpărături va face posibilă calcularea imediată a sumei de plată.

În următorii cinci ani tranzacţiile se vor efectua preponderent cu telefonul mobil sau prin intermediul cardului bancar.

"Anul viitor va aduce două-trei noi centre comerciale pe piaţa autohtonă", estimează Simina Istrate, senior associate al Colliers International. "România mai poate absorbi, în următorii ani, circa 37 de metri pătraţi de spaţii moderne de retail la mia de locuitori pentru a ajunge la un volum total de 784.000 metri pătraţi", susţin specialiştii DTZ Echinox.

O asemenea suprafaţă este echivalentul a 20-30 de malluri, similare celor construite până în prezent. Stocul actual de centre comerciale este de aproximativ 1,3 milioane de metri pătraţi.


Sursa

30 September 2010