Inspectorii ANPC au controlat, intre 14 si 22 mai, 351 de operatori economici prestatori de servicii imobiliare, la 251 din acestia fiind descoperite abateri de la normele legale, motiv pentru care au fost aplicate 119 amenzi, in valoare totala de 264.500 de lei, 132 de avertismente, iar in cazul a 56 de operatori economici s-a dispus oprirea temporara a prestarii serviciului.
           
In municipiul Bucuresti, au fost verificati 16 operatori economici, constatandu-se abateri de la legislatia privind protectia consumatorilor la noua dintre acestia, in aceste cazuri fiind noua amenzi, in valoare de 19.000 de lei.
          
Principalele abateri gasite de inspectori au constat in neafisarea listei serviciilor prestate si a tarifelor aferente practicate, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, nerespectarea prevederilor privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori (Legea 193/2000), neafisarea in mod vizibil a denumirii firmei si a programului de functionare.
          
De asemenea, au fost descoperite cazuri in care operatorii economici nu respectau prevederile Ordinului numarul 92/2007 privind aprobarea Normei privind unele masuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate folosite de catre acestia.
          
Totodata, reprezentantii ANPC sfatuiesc consumatorii de servicii imobiliare sa solicite operatorilor economici, inainte de efectuarea tranzactiei, informatii complete despre imobilele ce urmeaza a fi achizitionate sau inchiriate, in conformitate cu obligatiile de informare impuse de actele normative in vigoare.
          
In contractele acestora trebuie mentionate: situatia juridica a imobilului si daca aceasta permite tranzactionarea, informatii privind provenienta (proprietarul) imobilului, informatii privind starea de fapt in care se afla imobilul, actele necesare pentru efectuarea tranzactiei, cine are obligatia de a le obtine, costurile si termenele acestora, drepturile, obligatiile raspunderea juridica a fiecarei parti,  comisionul practicat de agentie, suma perceputa de catre operatorul economic in cazul in care consumatorul se razgandeste.
          
De asemenea, daca la efectuarea tranzactiei operatorul economic colaboreaza cu alta agentie, consumatorii trebuie sa cunoasca toate datele referitoare la aceasta agentie, mai ales in cazul in care costurile acestei colaborari sunt suportate de catre consumator, iar daca se folosesc practici comerciale abuzive sau vanzarea se face conditionat.
           
"Atentionam consumatorii sa fie foarte atenti la clauzele referitoare la comisioanele sau sumele impuse de operatori cu titlu de despagubire in cazul in care consumatorul renunta la tranzactie din culpa sa", se arata in incheierea comunicatului.

Sursa

5 June 2007