0-880-10662_poza_1190999812.jpgUn nou tip de resedinta este pe cale sa se nasca pe piata luxului imobiliar

Navele rezidentiale (rezidential liner) reflecta poate cel mai propriu sens al expresiei „imobiliare in miscare“. Noul produs, propus spre vanzare de o serie de companii din intreaga lume, se pregateste sa revolutioneze conceptul de lux rezidential .
„Orasul plutitor“ este pe cale sa devina un loc de refugiu pentru toti cei satui de cartiere rezidentiale de lux sau zgarie-nori exclusivisti. Ideea unei comunitati navigabile, parca inspirata din romanele de fictiune ale lui China Melville, incepe sa prinda tot mai mult contur odata cu anuntarea concomitenta a catorva proiecte de nave rezidentiale ce urmeaza sa fie lansate la apa incepand cu anul 2010.
Mari sau de-a dreptul uriase, condominiile rezidentiale plutitoare aflate acum in constructie pe diferite santiere navale in lume - Four Seasons Liner, Magellan Liner, Freedom Ship sau America World City - sunt de fapt niste mini-orase dotate cu absolut tot ce se gaseste intr-o localitate urbana moderna (unele au chiar si aeroport). Promotorii unor astfel de nave iti spun din start ca acestea nu sunt vase de croaziera. Sunt propuse ca locuri pentru trai, munca, pensionare, odihna, vacante sau vizita. Dar, poate cel mai important aspect, sunt niste ansambluri rezidentiale care calatoresc. Este vorba, in medie, de 250 de zile pe an, traseele fiind stabilite in functie de evenimentele mondiale (olimpiade, carnavaluri etc.) si de doleantele locatarilor.

Ansamblu la apa
Printre condominiile rezidentiale navale, Freedom Ship si America World City sunt doua proiecte uriase. Gratie anvergurii si complexitatii, cele doua nave, de circa 250.000 tone fiecare, vor arata ca niste adevarate orase plutitoare. Din cauza marimii navelor, multi analisti spun despre aceste proiecte ca sunt noile regate Utopia ale vremurilor moderne.
Daca s-ar finaliza vreodata, nava-oras America World City va contine trei hoteluri, 30 de baruri, cafenele si bistro, centru medical, World Class Spa, 3.000 mp de spatii comerciale, 10.000 mp de spatii pentru conferinte si expozitii, Universitate, teatru cu 2.000 de locuri, casino, librarie, Planetarium, spatii pentru sporturi etc. Totusi, diferenta majora intre America World City si Freedom Ship este ca cel de-al doilea este un condominiu, in timp ce primul, desi va fi un oras plutitor, va fi un oras al turismului. Batalia rezidentiala se da acum intre cei trei mari ofertanti de locuinte navale: Freedom Ship, Four Seasons Liner si Magellan Liner.

Freedom Ship va fi o nava mare. Va masura o latime de 750 picioare (228,6 metri), inaltime de 350 picioare (106,6 metri) si lungime de 4.500 picioare (1,371 km), de peste patru ori mai lung ca nava Queen Mary, celebrul liner de croaziera, acum hotel plutitor acostat in apele de langa Long Beach, California. Conceptul de design include 18.000 de locuinte cu preturi de vanzare intre 180.000 si 2,5 milioane de dolari, inclusiv cateva apartamente premium suites care pleaca de la un pret de 44 milioane dolari; 10.000 camere de hotel; 3.000 unitati comerciale si 2.400 locuinte de vacanta in sistem time-share. Toate conectate la cele mai moderne facilitati pentru un trai luxos, cel mai mare shopping mall tip duty-free din lume si zeci de mii de spatii expozitionale. In afara de asta, nava va asigura transportul locatarilor si vizitatorilor la fiecare 15 minute cu feribotul, 24 de ore din 24, asigurand astfel accesul locuitorilor de pe Freedom catre cel putin trei orase din vecinatate. Totodata, feribotul va permite unui numar de cel putin 30.000 de localnici riverani sa-si petreaca ziua pe nava. In afara de feribot, accesul pe nava se va putea face si cu avionul, pe acoperisul ei fiind amenajat un aerodrom pentru avioane comerciale de mici dimensiuni (cel mult 40 de pasageri).
Sistemul de invatamant de pe nava va asigura studentilor sansa de a efectua calatorii in scop academic in tarile unde nava acosteaza sau sa participe la competitii sportive scolare. Freedom va avea circa 400.000 mp de zone comune - spatii verzi, spatii pentru recreere si sport atat pentru rezidenti, cat si pentru vizitatori. Practic, nimic din ce exista intr-un oras modern nu va lipsi de pe Freedom Ship, astfel incat rezidentii de pe nava sa se transforme foarte usor intr-o adevarata „comunitate pe mare“.

Magellan Liner
Mult mai mic, avand o lungime de doar 860 picioare (262 metri) si latime de 106 picioare (32 metri), Magellan va avea doar 210 apartamente private, din care 16 - penthouse. Constructorul navei, compania Aker, va lansa „ansamblul rezidential“ la apa in cursul anului 2010. Nava-bloc, valorand 750 milioane dolari, se poate lauda cu facilitati precum doua helicoptere Bell 429 aflate la dispozitia proprietarilor, serviciu de receptie 24 de ore din 24, un observator astronomic, sase restaurante, port de ambarcatiuni onboard, simulatoare de golf, terenuri de tenis etc. Suprafetele locuintelor variaza intre 58 mp (2,16 milioane dolari) si 402 mp (15,46 milioane dolari).
Asociatia Proprietarilor a semnat un acord de arenda pe termen de 100 ani cu Residential Cruise Line Ltd pentru zonele locative ale navei. Proprietarul navei promite, utilizand cele mai noi tehnologii si respectad un plan de mentenanta riguros, o durata de viata a navei de cel putin 100 de ani, urmand ca dupa aceasta perioada vasul sa fie acostat si exploatat in continuare in regim ancorat.

Four Seasons Liner
Din punctul de vedere al dimensiunilor, Four Seasons Liner cedeaza in fata navei Magellan, insa confortul, dar mai ales preturile cerute pentru un apartament exceleaza. Ca si in cazul Magellan, Four Seasons Liner se pregateste sa fie lansata la apa pe unul dintre santierele Aker in anul 2010. Nava, cu o lungime de 219 metri si latime de 29 metri, va contine 112 apartamente cu suprafete intre 74 si 730 mp si preturi intre 3,75 si 39 milioane de dolari.
Vasul-bloc este destinat exclusiv pentru locuinte private si se afla in administrarea companiei Four Seasons Hotel & Resort and Ocean Deve-lopment.
Apartamentele vor fi oferite la vanzare cu drept de posesiune pentru un interval de 50 de ani. Asociatia locatarilor va avea posibilitatea sa prelungeasca dreptul de arenda pentru alti 50 de ani. Dreptul de arenda poate fi vandut sau transferat catre alte persoane. deosebeste Four Seasons Liner de alte nave similare este faptul ca aceasta face parte din categoria vaselor nepoluante din punct de vedere ecologic, adaptate pentru navigare printre gheturi, fapt care ii va conferi un statut aparte in zona navigatiei oceanice. Ce inseamna asta? Four Seasons va putea naviga in zone sensibile din punct de vedere ecologic, in ape arctice, va putea ancora in porturi mici sau zone exotice.

Ce se plateste la „intretinere“
In orice ansamblu rezidential tip nava, cheltuielile de intretinere (Ship’s Operating Expense - SOE) includ, la fel ca in cazul ansamblurilor terestre, o serie de costuri comune si individuale. Printre acestea trebuie mentionate cheltuieli cu echipajul, combustibil, cheltuielile portuare, utilitati precum electricitate, apa, TV si telefonia onboard.
SOE mai include polita de asigurare a vasului si a fiecarei unitati locative in parte, intretinerea si inlocuirea partilor mecanice si curatenia in zonele publice si private.

Costuri care nu se acopera prin SOE
Spre exemplu, pe Magellan SOE nu acopera urmatoarele servicii:
- Telefon extern
- Aqua Spa
- Premium TV
- Serviciile portuare onboard
- Internet
- Casino
- Servicii medicale
- Farmacie
- Veterinar
- Elicopter
- Centrul de distractii
- Dry Cleaning
- Mancare si bauturi
- Programul educational
- Excursii
- Transport catre si dinspre nava
- Serviciile childcare

Sursa

2 October 2007